Her nefis ölümü tadacaktır. Sonunda bize döndürüleceksiniz. Ankebut-57
Bu dünya hayatı sadece bir eğlence ve oyundan ibarettir. Asıl hayat ahiret yurdundaki hayattır. Keşke bilseler! Ankebut-64
midye yiyen hanefi
midye yiyen hanefi
Konu hakkında fetva verecek değilim ancak benim görüşüme göre bu hükümlerin yeniden ele alınması ve değerlendirilmesi gerekir. Çünkü eğer her balık türündeki deniz mahsülü yenilebilir derseniz bunun içine zehirli olan balon balığı, aslan balığı ve yine bazı türlerinin zehirli olduğu kaya balıkları da girer ki. Bu resmen adamı katil eder.
Bu düşünce ile yine kendi düşünceme göre mezhep imamları zamanında zehirli olan balıklar keşfedilmemiş olmalı eğer keşfedişlmiş olsa elbette "denizden babam çıksa yerim" demezdi.
Buna göre denizdeki her balık türü yenmez ve imam Azama göre haram olan deniz mahsulleri de yeniden değerlendirilmeli.
Bu konu ve diğer bütün fıkhi konular aslında bir komisyon tarafından yeniden ele alınıp değerlendirilmeli ve günümüz şartlarına uygun hale getirilmeli. Gelişen teknoloji ve bilim sayesinde neyin insan sağlığına faydalı yada zararlı olduğu artık daha kesin tespit edilebiliyor. Bu komisyon içerisinde elbette Müslüman bilim insanları ve alimler olmalı.
Çünkü bu ve birçok fıkhı konuda kesin bir nas yok, alimlerimizin görüşleri var.
Herkes aynı fikirdeyse,
hiç kimse yeterince
düşünmüyor demektir.
Mevlana
Sizin de belirttiğiniz gibi Kur'anda bu konuda kullanılan kelime TAYYİP dir.
Meallerde bu kelime TEMİZ olarak çevriliyor. Halbuki Temiz kelimesini karşılığı TAHİR dir. Kur'an Tahir demiyor, Tayyip olanlar helaldir diyor.
Tayyip kelimesi içinde temizliği barındırmakla beraber daha geniş manaya sahiptir. İnsana hoş gelen, tiksinti vermeyen; dolayı ile temiz de olan demek.
Ama her temiz olan Tayyip olmayabilir. Bu da sizin belirttiğiniz gibi, yöresel ve kültürel olarak da değişebilir. Hatta şahsa göre bile değişebilir.
Bence de bu konularda fıkıh gözden geçirilmelidir. Fıkıh insan yaşamı ile beraber yaşayan, canlı, diri olmalı.
Hadislerle sabittir ki, İslamda Kertenkele ve çekirge yemek helaldir. Sahabi efendilerimiz yemişler, ve Peygamberimiz (SAV) onlar yerken görmüş fakat men veya müdahale etmemiştir.
Biz yiyebiliyor muyuz?
Yani yukarıda dediğim gibi, sadece temizlik, tayyiplik değil; kültürel ve orfi olarak da meseleye bakmalı.
Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi